Azərbaycanın muzey eksponatlarının bərpa mərkəzi necə işləyir
Zərifə Məlikova: “Azərbaycan muzeylərində olan bütün növ eksponatları bərpa edirik”
“XIX əsrə aid olan məclis qazanını bərpa edib təmizləyəndən sonra gördük ki…”
Muzeyləri bəzəyən hər bir eksponata tariximizin bir parçası kimi baxırıq. Çoxlarımız bilmirik ki, heyrətlə tamaşa etdiyimiz eksponatlar muzey ekspozisiyasına daxil olana qədər bir neçə mərhələni adlayır. Yəni arxeoloji qazıntılar zamanı aşkarlanan maddi nümunələrin əksəriyyəti muzeyə heç də yararlı vəziyyətdə gəlmir, yaxud ayrı-ayrı şəxslərin evlərində qorunan, nəsildən-nəslə keçən nümunələrin çox vaxt bərpaya ehtiyacı olur.
Eksponatların bərpası ilə bərpaçı rəssamlar məşğul olur. Həddən artıq həssaslıq, incəlik, diqqət tələb edən bərpaçılıq işi milli mədəniyyətimizə xidmətdir. Bu gün bəzi muzeylərdə bərpaçı rəssamlar çalışsalar da, onlar əsasən bir sahə üzrə işləyir. Bütövlükdə isə, ölkə muzeylərinin bütün eksponatlarının bərpası və konservasiyası ilə Muzey Sərvətləri və Xatirə Əşyalarının Elmi Bərpa Mərkəzində məşğul olunur. Respublikamızda yeganə olan Bərpa Mərkəzi 60 il əvvəl yaradılıb. Mərkəz fəaliyyətə başlayana qədər Azərbaycan muzeylərinin eksponatlarının bərpası üçün əsasən başqa respublikaların bərpaçı rəssamlarına müraciət edilirdi.
Azərbaycanda muzeylər çoxdur və həm paytaxt, həm də bölgələrdə fəaliyyət göstərən muzeylər Muzey Sərvətləri və Xatirə Əşyalarının Elmi Bərpa Mərkəzinə müraciət edir. Bu da, təbii olaraq, sıxlıq yaradır. Məlumatlara görə, bu gün muzeylərdə bərpa və konservasiyaya ehtiyacı olan eksponatlar çoxdur.
Muzey eksponatlarının və xatirə əşyalarının bərpa və konservasiyası olduqca aktual məsələdir. Məlumatımıza görə, hələ muzey fondlarında yüzlərlə eksponat öz bərpasını gözləyir.
Muzey Sərvətləri və Xatirə Əşyalarının Elmi Bərpa Mərkəzi muzeylərin tələbatını hansı səviyyədə ödəyir? Mərkəz muzeylərlə işi hansı səviyyədə qurur? Bərpaçı –rəssamların yetişdirilməsi üçün mərkəz tərəfindən nə kimi işlər görülür? Bu suallarımıza cavab tapmaq üçün paytaxtda fəaliyyət göstərən Muzey Sərvətləri və Xatirə Əşyalarının Elmi Bərpa Mərkəzinin direktoru Zərifə Məlikova ilə görüşdük.
Tariximizin “lal şahid”lərini danışdıranlar…
Zərifə xanım bizimlə söhbətində bildirdi ki, Muzey Sərvətləri və Xatirə Əşyalarının Elmi Bərpa Mərkəzi tam gücü ilə işləyir və muzeylərin tələbatını ödəməyə çalışır. Z.Məlikovanın sözlərinə görə, ölkəmizdə muzeylər çoxdur və onların hamısı ilə əməkdaşlıq edirlər: “Bizim işimiz olduqca çətin, məsuliyyətli, incəlik, zərgər dəqiqliyi tələb edən bir işdir. Bilirsiniz ki, bura muzey deyil, öz fəaliyyət növünə görə Azərbaycanda mövcud olan yeganə müəssisədir. Mərkəz Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi nəzdində fəaliyyət göstərir. Ölkəmizdə 220 – dən artıq muzey var. Muzeylərin sayını nəzərə alsaq, işimizin nə qədər olduğunu aydın şəkildə görürsünüz. Paytaxt muzeylərində minlərlə eksponat qorunub saxlanır. Elə bir bölgəmiz, rayonumuz yoxdur ki, orada tarix-diyarşünaslıq muzeyi fəaliyyət göstərməsin. Elə rayonlarımız var ki, orada bir yox, bir neçə muzey fəaliyyət göstərir. Şəkidə 5 muzey var. Demək istəyirəm ki, işimiz çoxdur və biz də böyük məsuliyyətlə, sevgi ilə işimizi görürük. Bilirsiniz, insan gərək işini, vətənini, dövlətini, xalqını, mədəniyyətini sevsin. Bizim üçün vətəni sevməyin sübutu tariximizi qorumaq, eksponatlara qayğı ilə yanaşmaq, onları bərpa etmək və yenidən muzeylərə qaytarmaqdır. Hər bir eksponatı bərpa edəndə onun tarixçəsini öyrənirik. Düşünürük ki, bərpa etdiyimiz eksponatlar görün kimləri görüb, tarixin hansı mərhələlərindən keçib, kimlərə məxsus olub?! Onlar tarixin “lal şahid”ləridir. Respublikamızın ayrı-ayrı bölgələrində fəaliyyət göstərən muzeylər bizə mütəmadi olaraq müraciət edir. Elələri var ki, hələ növbədədir. Son vaxtlar bizə edilən müraciətlər göstərir ki, həm bərpa, həm də konservasiya edilməli eksponatların sayı çoxdur. Çalışırıq ki, üzərimizə düşən vəzifələrin öhdəsindən layiqincə gələk. Bu gün dövlət tərəfindən muzeylərə böyük qayğı var. İndi bütün muzeylərin maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi, yeni binalarla təchiz olunması eksponatların qorunub saxlanması üçün lazımi şərait yaradılıb. Bu bizim də işimizə stimul verir. İnsanlar artıq anlamağa başlayır ki, bərpa işi nədir və bizə nə üçün lazımdır… Əvvəlki dövrlərdə bölgələrdə fəaliyyət göstərən muzeylər elə də intensiv müraciət etmirdi. Ancaq son illər onların müraciəti artıb, bölgə muzeyləri tez-tez əlaqə saxlayır. Biz özümüzə qayıdırıq, tariximizi yenidən öyrənirik. Bu çox gözəl haldır. Bu müraciətlər sayəsində artıq növbə yaranıb. Mərkəzimizin 40 nəfər işçisi var, onun 25 nəfəri bərpaçı rəssamdır. Biz nə qədər bərpa etsək də, əlbəttə, iş bitmir, hələ də muzeylərdə bərpa olunası çoxlu eksponat var. Biz bərpa işi ilə ancaq mərkəzdə məşğul olmuruq, bölgələrə də gedirik. Sevindirici haldır ki, bölgələrdə çoxlu muzey açılır. Son vaxtlar bir neçə rayonda tarix-diyarşünaslıq muzeyinin açılması bizi çox sevindirir. Yeniliklər çoxdur. Bölgələrdə uşaq və gənclər muzeylərə böyük maraq göstərir. Ölkəmizdə turizm inkişaf edir, Azərbaycana çoxlu turist gəlir və onların əsas baş çəkdiyi yerlər arasında tarix –diyarşünaslıq muzeyləri də var.
Onu da deyim ki, eksponatın vaxtında bərpa olunmasından da çox şey asılıdır. Bəzən yubanma tarixi bir əşyanın məhvi ilə nəticələnir. Müntəzəm olaraq rayonlara gedirik. Çox mürəkkəb bərpa işi yoxdursa, eksponatı yerində bərpa edirik, mürəkkəb işdirsə, mərkəzə gətiririk”.
“Gənclərin bu sahəyə marağı günü-gündən artır”
Z.Məlikova bildirdi ki, mərkəz tərəfindən bölgələrdə kurslar təşkil edilir və burada bərpaçı rəssam kadrları yetişdirilir. Onun bildirdiyinə görə, master-klasslar vasitəsilə onlara bərpa sənətinin sirləri öyrədilir. O qeyd etdi ki, bərpa mərkəzi ilə bərabər, Azərbaycan Xalça Muzeyində də master-klasslar keçirilir: “Deyə bilmərəm ki, bu gün Azərbaycanda bərpaçı-rəssamların sayı çoxdur. Amma Rəssamlıq Akademiyasında, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində bərpaçı-rəssam ixtisası var. Bizim mərkəzdə 17 fevralda Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin sənətşünaslıq fakültəsinin tələbələri praktik dərs keçdilər. Bu da bizi sevindirir ki, gənclərin bu sahəyə marağı günü –gündən artır. Bölgələrdə də mütəmadi olaraq treninqlər keçirir, sərgilər təşkil edirik”.
Bərpaçılığın çətin olduğunu vurğulayan Zərifə xanım dedi ki, bərpaçı-rəssamın işini cərrah işi ilə müqayisə etmək olar. O qeyd etdi ki, mərkəzin nəzdində Elmi Bərpa Şurası fəaliyyət göstərir və bərpaya təqdim edilən eksponatın vəziyyəti də şura tərəfindən qiymətləndirilir: “Şurada bizim çox görkəmli alimlərimiz təmsil olunur. Tarixçilərlə, etnoqraflarla və digər tələb olunan sahənin mütəxəssisləri ilə çalışırıq. İşlər Elmi Bərpa Şurasından keçdikdən sonra biz bərpaya başlayırıq. Hər bir eksponatı tam öyrənirik, onun yaşı, materialını, hara məxsusluğunu müəyyən edirik. Bəzən muzeyə elə eksponat daxil olur ki, tarixi qeyri-dəqiqdir. Kimsə gətirib muzeyə verib və deyib ki, nənəm onun 100 yaşı olduğunu deyib. Amma biz araşdırandan sonra onun hansı dövrə aid olduğunu və konkret olaraq ona hansı bərpa üsulu lazım olduğunu təyin edirik. Biz müxtəlif eksponatlarla işləyirik. Azərbaycan muzeylərində olan bütün növ eksponatları bərpa edirik.
Yeri gəlmişkən, bildirim ki, bu il bizim mərkəzin 60 yaşı tamam olur. Mərkəzin yaradıcısı və direktoru Azərbaycanda ilk professional bərpaçı-rəssam Fərhad Hacıyev olub. Hazırda mərkəzdə 4 şöbə fəaliyyət göstərir. Bunlar elmi-tədqiqat, qrafika, rəngkarlıq və dekorativ incəsənət şöbələridir.
Bizə qədim eksponatlar çox daxil olur. Eramızdan əvvələ aid olan eksponatlarla işləmişik. Tarix Muzeyində qorunan 1000-dən artıq qədim eksponatı bərpa etmişik. Onların arasında arxeoloji eksponatlar az olmayıb. Mənə çox xoşdur ki, işimizi təqdir edirlər. Mənim üçün bir rəhbər kimi fəxr ediləsi hallardan biri odur ki, son illər bu işə gəncləri cəlb edə bilmişik”.
“Nazirlik bizə hər cür şərait yaradır”
Mərkəz direktoru bildirdi ki, rəhbərlik etdiyi müəssisənin bütün qayğısını Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi çəkir. Mərkəzin nazirlik tərəfindən diqqətdə saxlandığını deyən Z.Məlikovanın sözlərinə görə, muzeylərin bərpaya təqdim etdikləri eksponatlar onlar tərəfindən tam təmənnasız bərpa edilərək muzeylərə qaytarılır: “Nazirlik bizə hər cür şərait yaradır. Biz muzeylərin təqdim etdiyi eksponatlar bərpa edildikdən sonra onları nəzarətdə saxlayırıq, bərpa olunan işlərlə daim maraqlanırıq. Onların saxlanması, qorunması üçün muzey əməkdaşlarına tövsiyələr veririk. Muzeylərdə indi çox gözəl şərait var. Hansı rayonda muzey açılıbsa, biz orada bərpa işləri görmüşük”.
“Üzeyir Hacıbəyovun əşyalarının 90 faizini biz bərpa etmişik”
Müsahibimiz qeyd etdi ki, hər bir bərpaçı-rəssam ay ərzində iki eksponat bərpa etməlidir. Keçən il mərkəzin 600 eksponat bərpa etdiyini deyən Z.Məlikova bildirdi ki, hər görülən iş tariximizə böyük töhfədir. Onun qeyd etdiyinə görə, bir sıra hallarda, olduqca zəngin informasiya verən eksponatlara rast gəlinir: “Bir dəfə bizə bərpa üçün Qubadan bir kəşkül gətirmişdilər. O kəşkül 17-18-ci əsrə aid eksponat kimi göstərilirdi. Lakin üzərində olan şəkillər və yazılar məni çox maraqlandırdı və onun daha qədim olduğunu düşündüm. Biz onu oxuması üçün Əlyazmalar İnstitutuna, Arif Ramazanova göndərdik. Arif müəllim dedi ki, əlbəttə, sizin əməkdaşlar bunu oxuya bilməz, çünki kəşkül 15-ci əsrə aiddir. Tarix Muzeyindən bizə bərpa üçün qurama işi göndərmişdilər. Böyük bir hissə idi. Qızlar işləyəndə gördüm ki, üzərində yazılar var. Ərəblinskinin adını oxuya bildim, sonra məlum oldu ki, bu ilk milli operamız olan “Leyli və Məcnun”un ilk tamaşasının proqramıdır. O vaxt proqram qumaş parçada yazılırdı ki, ömrü uzun olsun. Demək, bu eksponat adi adama aid olmayıb, teatra, sənətə bağlı adama aid olub.
Üzeyir Hacıbəyovun əşyalarının 90 faizini biz bərpa etmişik. Bir dəfə də Tarix Muzeyinin eksponatı olan böyük bir məclis qazanını bərpa edirdik. XIX əsrə aid olan məclis qazanını bərpa edib təmizləyəndən sonra gördük ki, orada əski əlifba ilə bir yazı var. Orada yazılmışdı: “Bu qazanı alana da lənət, satana da”. Bu qazan xüsusilə xeyir-şər üçündür. Onu düzəldən usta qazanın elə məxsus olduğunu, alqı- satqı üçün olmadığını deyirdi. Görün, bizim necə xeyirxah insanlarımız olub”.
Sonra Zərifə xanımla bərpaçı-rəssamların otaqlarına getdik, onların əl işləri ilə tanış olduq. Doğrudan da Muzey Sərvətləri və Xatirə Əşyalarının Elmi Bərpa Mərkəzində böyük işlər görülür. Bu işlər tariximizi bizə tanıtmağa xidmət edir.
İradə SARIYEVA
Fevral 18, 2016
Geri